Tillbaka till framtiden

Som jag skrev häromdagen så har jag bara 15 högskolepoäng kvar till min socionomexamen, fixade ju kandidatexamen i början av sommaren - ÄNTLIGEN!!! I och med detta är det ju dags att på allvar ta steget ut i vuxenvärlden, har aldrig riktigt inte känt mig vuxen under studietiden och speciellt inte det senaste året när jag bott hemma. Vilket innebär att det är dags att börja tänka på framtiden och söka jobb, vilket gör mig både förväntansfull och lite skräckslagen. Så idag har jag fixat min ansökan till kurser under våren. Ska naturligtvis söka jobb men får jag inget så måste jag ha en plan B och då får det bli studier, då studier innebär studiemedel som i sin tur innebär att jag har råd att flytta hemifrån igen. Kurserna jag sökt är
 
  1. Psykologi
  2. Personalekonomi
  3. Socialt arbete med ungdomar
  4. Arbetsledning
  5. Handikapprätt
  6. Arbetsinriktad rehabilitering
  7. Introduktion till arbetslivspsykologi
  8. Sociologi
  9. Beteendevetenskaplig grundkurs

Kursernas omfattning och studietakt skiftar, likaså om de är ortsberoende eller på distans. I första hand siktar jag på distans för att på så sätt slippa pendlingskostnad. Först var jag inne på att jag skulle söka kurser på Linköpings universitet och pendla från Motala men efter helgens bravader känner jag mig lite modigare. Ska jag satsa så kan jag likagärna göra det ordentligt, så nu hoppas jag istället på att kunna flytta till Nyköping direkt. Det har ju sedan hösten 2012 varit dit jag velat flytta och då kan jag väl göra det direkt istället för att mellanlanda någonstans. Och ska jag plugga på distans kan jag ju faktiskt göra det varsomhelst, förutom hemma hos mamma och pappa. Älskar dem men jag vill inte bo hemma längre!
 
Imorgon är sista dagen för anmälan, om det inte förlängs, och sen är det en lång väntan till mitten av december då första antagningsbeskedet kommer. Vilket i mina ögon just nu känns som lite lite tid att hinna fixa lägenhet och annat runt i kring på men sen slår det mig att det mesta av min packning redan är fixad, det mesta av mina ägodelar ligger ju faktiskt redan i kartonger. Då är det bara lägenhet som ska fixas och nu har jag stått i bostadskö (hos Nyköpingshem) i snart 2 år så det borde väl inte vara alltför svårt. Allt annat (som möbler) får lösa sig efterhand.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh Sara, vad spännande! :) Lång väntan till december då och antagningsbeskedet, men det borde väl inte va några problem att komma in på tillräckligt många poäng?

2014-10-18 @ 18:12:40
Postat av: Matilda

Det var jag, som glömde skriva namn. :)

2014-10-18 @ 18:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: