Hjulen på bussen...

... snurrar som bekant runt, runt, runt.. Jag sitter mest hemma på landet och väntar på att tiden ska gå och skolan ska dra igång så jag kan ta mina sista 15 högskolepoäng och gå vidare med livet. Därför är det så underbart när det händer något som bryter av, och i helgen var detta något en helg med mina äldsta vänner. Hela 21 år har vi känt varandra och det är något speciellt med att umgås med personer som man känt så länge. 
 
Helgen började med att jag, efter viss panik och stress, satte mig på tåget mot Nässjö och därifrån vidare norrut till Södertälje. Efter handling och lägenhetsrundvandring började vi (jag och Maria) laga mat och lite drygt halvvägs in så anslöt Matilda och trion var äntligen komplett, vilket inte hänt på drygt ett år. 
 
 
Middagen bestod av stekt lax, ugnsstekta primörer, sallad och ett gott bröd, samt creme fraiche-sås
Efterrätt var en kladdkaka med karamelliserad mjölk (som ett lager mellan två lager kladdkakssmet)
och ett täcke av rice krispies vända i smält mjölkchoklad. God men blir några justeringar nästa gång..
 
När disken var avklarad bäddades luftsängarna och sen pratades det en del innan vi gäspade ikapp och bestämde att det var läggdags. Lördagen började som många andra dagar med att jag vaknade med huvudvärk men två alvedon och en liten tupplur i soffan i väntan på att de andra två skulle vakna så var jag på banan och redo för en heldag i huvudstaden.
 
Vi började med lunch på Vapiano i Gamla Stan. Klev lite utanför min trygghetszon och tog en Scampi e Spinaci, med linguine eller pasta med stora räkor och spenat som det heter på svenska. Faktiskt ganska gott, starkt men gott. Men som vanligt så var portionen ungefär dubbelt så stor mot vad jag själv hade tagit till mig så åt inte upp. Sen fortsatte vi med att strosa runt i Gamla Stan och bara njuta av det härliga vädret.
 
 
 
Tre fina flickor i Gamla Stan
 
Promenaden fortsatte sedan vidare genom Kungsträdgården innan vi hamnade på Espresso House nånstans utmed Sveavägen, där jag var med om en av de mest bisarra händelserna i mitt liv! Vi satt helt lugnt och sippade på våra drycker (i mitt fall favoriten mocca latte) när en kille i en större grupp (på engelska) frågar om någon av oss heter Sara. Svarar att jag gör det och de blir halvt lyriska. Det visar sig att de är med i någon tävling och får poäng för varje sak de hittar på en lista de fått, och en av de sakerna var att hitta någon som heter Sara. Senast någon blev så glad över mitt namn var för 25 år sen när prästen som döpte mig fick höra att jag skulle få namnet Sara. Mycket ska man va med om i livet!
 
Efter en stund drog vi vidare till Lars Bohman Gallery där några verk av Lars Lerin ställdes ut. Hade bara hört talas om honom genom en moster och morbror samt ett par kusiner som gillar honom och jag förstår verkligen varför de gör det. Favoriten på utställningen var enligt mig denna
 
Resa tror jag den hette och fångade mig direkt, hade gärna haft en kopia på väggen
 
När vi kände oss klara med utställningen styrde vi kosan mot Stureplan, genom Humlegården som var väldigt fin i sin höstdräkt. Efter en tur in i butikerna Zara och MQ fortsatte vi mot Marias karls lägenhet där ombyte och sminkning stod på schemat innan vi påbörjade utekvällen.
 
Middag på Griffins Steakhouse, som är kocken Christian Hellbergs restaurang
 
Till vänster: min förrätt - kantarell- och skivlingtoast med löjrom
Till höger: Matildas förrätt - råbiff med tillbehör av något slag
 (Maria fick samma som Matilda fast bara en)
 
 
 
Min varmrätt: oxfilé med gröna bönor och dillkryddad klyftpotatis
(Sååååå gott att det förtjänar två bilder)
 
 
Till vänster: Marias varmrätt - bakad röding med betor och vitvinssås
Till höger: Matildas varmrätt - lammrostbiff med aubergin och pommes
 
 
Till vänster: min efterrätt - Chokladcirkus; chokladsorbet, vaniljglass, jordgubbar, marshmallows, browniebitar,
krokantgrädde och krossade maränger med choklad- och kolasås ringlat över. HIMMELSKT!!!!!
Till höger: Marias efterrätt - crème brûlée. (Matilda gick inte utan efterrätt, utan fick lite av Maria. Själv var
jag alldeles för självisk för att dela med mig.. ;-) )
 
Sparkling wine på kocken Niklas Ekstedts restaurang NIKLAS
 
Och avslutande cocktail, en elderflower delight, på Grand Escalier på Stureplan
 
Drinken tipsade servitören, som för övrigt såg ut som Robert Pattison, oss om, och han hade rätt - den var god. Lagom syrlig och härlig. Och eftersom vi var i storstaden så blev det ju ett par kändissightings - Eagle-Eye Cherry, Eric Saade och Sina Samadi (mer känd som Sean Banan). Om det inte var de så var det dubbelgångare, i vilket fall så tänker jag hävda att det var dem. Mycket roligare så.
 
Lördagen blev ju av naturliga skäl sen så söndagen blev rätt seg med sen uppgång, som vanligt var jag först upp. Brukar vara det när jag sover hos någon annan. Efter frukost lämnade vi av Matilda på stationen och sen blev det en liten promenad runt i Södertälje innan vi handlade lite mat och återvände till Marias lägenhet för lite avkoppling innan matlagningen och min resa hem till Småland igen. 
 
En del av hamnen i Södertälje
 
Det var kort sagt en helt underbar helg i goda vänners lag.
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Mums mums, svårt att överträffa det där denna lördagskvällen! Vill ha mer sushiråbiff! :)
Du, jag ångrade mig om bilderna, skull du vilja maila dem till mig?
Kram!

2014-10-18 @ 18:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: